Αν και το θέατρο για νέους στο εξωτερικό έχει καθιερωθεί ως ανεξάρτητη και ιδιαίτερα δημοφιλής στο εφηβικό κοινό κατηγορία θεάτρου, στην Ελλάδα και παρά
το ότι η Αθήνα στεγάζει τα τελευταία χρόνια ένα μεγάλο αριθμό παραστάσεων, παρατηρείται ένα μεγάλο κενό όσον αφορά στις παραστάσεις που αγγίζουν
τους προβληματισμούς και τις ανησυχίες των εφήβων.
Η ανάγκη για τη δημιουργία θεάτρου για εφήβους επιβεβαιώθηκε πριν καν την έναρξη των παραστάσεων. Ο δημοσιογραφικός κόσμος, οι εκπρόσωποι των φορέων
των καθηγητών, και η καλλιτεχνική κοινότητα, αγκάλιασαν και στήριξαν την παράσταση. Η πιο σημαντική ανταπόκριση όμως ήλθε από τα ίδια τα παιδιά.
Επιπλέον από το γενικό κοινό, πλήθος σχολείων απ’ όλη την Ελλάδα (σύνολο 6.000 παιδιά 2ας γυμνασίου έως 3ης λυκείου) παρακολούθησαν την παράσταση.
Αναπόσπαστο μέρος της προσπάθειας αυτής υπήρξε η παροχή στα σχολεία εκπαιδευτικού πακέτου που συστάθηκε από τους θεατρολόγους της καλλιτεχνικής ομάδας, και που έδινε την δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να επεξεργαστούν με τους μαθητές τους το υλικό του έργου, τόσο πριν, όσο και μετά την παράσταση.
Σαν συνέχεια της προσπάθειας εδραίωσης του εφηβικού θεατρου, το 2010-11 ανέβηκε στο Θέατρο του Νέου Κόσμου το DNA του Dennis Kelly, συμπαραγωγή της Grasshopper και του ΘΝΚ, σε σκηνοθεσία Σοφίας Βγενοπούλου. Το DNA αναφέρθηκε στον βρετανικό τύπο ως το “hotticket” της σαιζόν νεανικού θεάτρου στο National Theatreτου Λονδίνου το 2008 και ο Dennis Kelly είναι ένας από τους πιο ανερχόμενους βρετανούς συγγραφείς της γενιάς του και ήδη πολυβραβευμένος.
Το DNA εξετάζει την δυναμική των εφηβικών «παρεών» και την εν δυνάμει βία που αυτές κρύβουν υπό συνθήκες πίεσης, το φαινόμενο του εκφοβισμού, αλλά και την αγωνία για συναισθηματική αλλά και ουσιαστική επιβίωση των παιδιών σε ένα κόσμο όπου οι μεγάλοι απουσιάζουν... Γενικότερα, όπως τα περισσότερα κείμενα που ανήκουν σε αυτό το είδος, διαπραγματεύεται με μαεστρία και διεισδυτικότητα «δύσκολες» αλήθειες γύρω από την πορεία προς την ενηλικίωση.
Η παράσταση τελούσε υπό την αιγίδα της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς, συνοδευόταν και πάλι από πακέτο εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, και στάθηκε αφορμή για πολλές εκδηλώσεις με αντικείμενο την βία και τον εκφοβισμό, σε μια προσπάθεια κοινωνικής ευαισθητοποίησης εκπαιδευτικών και παιδιών. Τον Ιούνιο του 2011 και με ειδική άδεια από τους αρμόδιους φορείς η παράσταση παίχτηκε στο κέντρο κράτησης ανηλίκων της Αυλώνας.
Επίσης στα πλαίσια του εκπαιδευτικού προγράμματος οργανώθηκε ένα πιλοτικό φεστιβάλ εφηβικού θεάτρου, όπου παρουσιάστηκαν πρωτότυπα γραμμένα θεατρικά έργα από τους ίδιους τους έφηβους μαθητές με καθοδήγηση, συντονισμό και οργάνωση από την καλλιτεχνική μας ομάδα. Το φεστιβάλ έγινε
στις 7 και 8 Μαίου 2011 στο Θέατρο του Νέου Κόσμου,
πήρε μεγάλη δημοσιότητα και βρήκε ενθουσιώδη ανταπόκριση.
Το 2012 ήταν μία χρονιά σταθμός για την Grasshopper και το εφηβικό θέατρο στην Ελλάδα. Κατ’αρχάς με την απόφαση να μεταφερθούμε στην Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών και μετά με την επιλογή να αναθέσουμε στον Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη να γράψει το πρώτο επίσημα καθαρά εφηβικό Ελληνικό Θεατρικό έργο, το «Στην Οθόνη Φως» , που παρουσιάστηκε από τον Νοέμβριο του 2011 έως και τον Μάιο του 2012, σε σκηνοθεσία της Σοφίας Βγενοπούλου σε μία καινούργια σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών, που δημιουργήθηκε για να στεγάσει τις παραστάσεις του Εφηβικού Θεάτρου. Η παράσταση έτυχε ενθουσιώδους υποδοχής, τόσο από το κοινό, που οδήγησε σε προσθήκη παραστάσεων και συνεχή soldout, όσο και από τους κριτικούς που αποθέωσαν την παράσταση και βράβευσαν το έργο.
Ανάλογη όμως ήταν και η επιτυχία του 2ου Εφηβικού Φεστιβάλ Θεάτρου που έλαβε χώρα στην Μικρή Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών τον Μάιο του 2012
με την παρουσίαση επτά παραστάσεων , γραμμένων και σκηνοθετημένων από τις εφηβικές ομάδες που δημιουργήθηκαν μέσα από σχολεία , δήμους κλπ,
με την συνεργασία και την καλλιτεχνική επιμέλεια της Σοφίας Βγενοπούλου,
του Βαγγέλη Κυριακού και της Κατερίνας Σκουρλή. Το άρτιο αποτέλεσμα
των παραστάσεωνυπήρξε η μεγαλύτερη ανταμοιβή των προσπαθειών μας αλλά
και η βάση για να προχωρήσουμε στα επόμενά μας βήματα.
Πέρσι, έχοντας στο πλευρό μας ξανά την Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών,
προχωρήσαμε στο δεύτερο έργο ειδικά γραμμένο για Εφήβους, αναθέτοντας
στον πολυβραβευμένο και με έντονη πολιτική ματιά Γιάννη Τσίρο, την συγγραφή του.
Έτσι , από τον Νοέμβριο του 2012 και μέχρι τον Μάιο του 2013 παρουσιάζεται
το «Ελεύθερα Ύδατα» σε σκηνοθεσία της Σοφίας Βγενοπούλου,
ενώ από τις 17 έως και τις 19 Μαίου, παρουσιάζεται το 3ο Εφηβικό Φεστιβάλ Θεάτρου, ανεβάζοντας στην Μικρή Σκηνή της Στέγης δώδεκα ομάδες εφήβων,
παρουσιάζοντας τις δικές τους δουλειές, τα έργα που ξεχώρισαν στο περσινό Φεστιβάλ του Connections στην Αγγλία αλλά και τις δουλειές τριών Ελλήνων συγγραφέων που δούλεψαν μαζί με τα παιδιά για να παράξουν νέα Ελληνικά Εφηβικά Έργα, το Λένο Χρηστίδη, την Γεωργία Μαυραγάνη και την Εριφύλλη Λέκκα.
Το αποτέλεσμα του Φεστιβάλ 2013 ξεπέρασε κάθε προσδοκία.
Ο κόσμος που έμεινε εκτός αίθουσας επιβεβαίωσε την επιτυχία της διάδοσης.
Το χειροκρότημα επιβεβαίωσε την επιτυχία της καλλιτεχνικής ανταπόκρισης.
Και τελικά η επιλογή από την Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών τεσσάρων παραστάσεων που θα στελεχώσουν το επίσημο πρόγραμμα του 2013-2014 την καταξίωση της δουλειάς της δικής μας, των συνεργατών μας και φυσικά των εφήβων που δούλεψαν μαζί μας.
«Το Τρένο» του Λένου Χρηστίδη είναι η βασική παράσταση της Εφηβικής Σκηνής της Στέγης, έργο που παρουσιάστηκε στο 3ο Φεστιβάλ με την συνεργασία
του 14ΟΥ Λυκείου Περιστερίου, ενώ για τρία διήμερα,θα παρακολουθήσουμε
το «Η ζωή δεν είναι εύκολο πράμα» της Γεωργίας Μαυραγάνη με το 43ο Λύκειο Νέου Κόσμου, το «Η παράσταση» της Σοφίας Βγενοπούλου και του Βαγγέλη Κυριακού με το Διαπολιτισμικό Γυμνάσιο Αθηνών και το «Παππούδες» του Ρόι Μάλαρσκυ σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά.
Μέσα σε πέντε χρόνια έχουν παρουσιαστεί Εικοσιέξι Ελληνικά Έργα Εφηβικού Θεάτρου, τρία από τα οποία ανήκουν σε καταξιωμένους Έλληνες συγγραφείς.
Στο τέλος της χρονιάς, τα έργα αυτά θα είναι πάνω από τριάντα.
Το Εφηβικό Θέατρο στην Ελλάδα δεν έχει πια μόνο θεατές, αλλά αρχίζει και φτιάχνει και μία σημαντική κειμενοθήκη, ενώ πολλαπλασιάζονται οι εφηβικές θεατρικές ομάδες μέσα στα σχολεία και τους δήμους. Αυτό και μόνο αρκεί για να συνεχίσουμε
με νέες ιδέες και πιο δυνατοί την πορεία μας για την οριστική εξάπλωση του Εφηβικού Θεάτρου και στην Ελλάδα, μέσα από την Grasshopper Youth που ουσιαστικά
από πρόπερσι έχει αναλάβει την ευθύνη για την συνέχιση του έργου μας.
Δείτε υλικό από τα προηγούμενα Φεστιβάλ
Η GRASSHOPPER
και το Eφηβικό Θέατρο
στην Ελλάδα
Η απόφαση να ασχοληθούμε ενεργά με το εφηβικό θέατρο άρχισε να παίρνει οστά από τον Ιανουάριο του 2009, όταν ανέβηκε στο θέατρο ΧΩΡΑ το «CHATROOM» του Enda Walsh,σε σκηνοθεσία Σοφίας Βγενοπούλου. Πρόθεσή μας ήταν να ανοίξει ο δρόμος για μία σειρά παραστάσεων που θα θεμελιώσουν και στην ελληνική πραγματικότητα
το θεσμό του εφηβικού ή νεανικού θεάτρου (youth theatre).